> > > Relacja BeatIt: konkurs Young Drum Hero 2017

W dniach 7 – 8 października 2017 r., w ramach Międzynarodowego Festiwalu Perkusyjnego Drum Fest organizowanego w Opolu, odbyła się 14. edycja konkursu Young Drum Hero i nie mogło nas tam zabraknąć, ponieważ to między innymi za sprawą tej imprezy widać, co piszczy “perkusyjnej trawie” w naszym kraju. W konkursie mogą startować młodzi perkusiści w wieku do 23 lat, a startuje się w dwóch kategoriach wiekowych: do lat 16 i do lat 23.

Po wcześniejszych eliminacjach wyłoniono dwadzieścioro półfinalistów (po dziesięcioro w każdej z grup wiekowych), którzy 7 października stawili się w budynku Państwowej Szkoły Muzycznej I i II Stopnia im. Fryderyka Chopina w Opolu. Podczas półfinału dało się zauważyć ciekawy zwrot stylistyczny w stosunku do poprzednich edycji, a mianowicie młodzi adepci sztuki perkusyjnej byli w tym roku o wiele bardziej zainteresowani stylistyką fusion lub wręcz po prostu jazzem (naliczyliśmy ich przynajmniej dziesięciu), podczas gdy naśladowców Mike’a Portnoy’a, Mike’a Mangini czy Matta Garstki było znacznie mniej niż latach poprzednich. Widać było spore zdenerwowanie i tremę, nie zawsze wszystko, co artyści sobie zaplanowali udało się zagrać tak udanie, jak na próbach, ale to przecież nic dziwnego. Pamiętajmy, że odważyli się oni wystąpić przed najtrudniejszą z publiczności, która składała się w dużym stopniu z innych perkusistów oraz trzech mistrzów instrumentu: Russa Millera (USA), George’a Kolliasa (Grecja) oraz Dariusza “Daray’a” Brzozowskiego. Nie ma żartów i powiedzmy to jasno: każdy z tej dwudziestki, bez względu na to, kto przeszedł do finału, wykazał się sporą odwagą, która przecież będzie im niezbędna w wykonywaniu zawodu perkusisty.

Oto lista półfinalistów:

Grupa do lat 16
Bartłomiej Gadzina
Dagmara Karandys
Wiktor Szklarz
Jan Pieniążek
Mikołaj Siciak
Jan Łukasz Kulik
Jakub Hausman
Fabian Leśniak
Filip Preisner
Grzegorz Gancarek

Grupa powyżej lat 16
Jakub Sapka
Adrian Trepka
Natalia Krząkała
Daniel Połeć
Maciej Lesisz
Aleksander Sielicki
Michał Czwichocki
Olaf Rykała
Aleksander Gonsior
Piotr Szałajko

Niedziela 8 października była dniem ostatecznej rozgrywki pomiędzy jedenaściorgiem finalistów. Oczekiwania wobec nich wzrosły po sukcesie dnia poprzedniego i trzeba powiedzieć, że wszyscy właściwie sprostali ciśnieniu, z jakim wiązał się start w finale konkursu. Jakub Hausman zagrał prosto, ale składnie. Zaprezentował proste popowo-rockowe groove’y na 4/4 i bardzo ładne, nienabijane przejście w numer “Idź precz” Perfectu, który miał inne tempo niż poprzedni kawałek w podkładzie. Wiktor Szklarz, który ma naturę mocno rockową i taki też repertuar sobie dobrał (Korn, metal gotycki), zaprezentował świetną energię i siłę uderzenia. Jan Pieniążek to z kolei wielbiciel funku, fusion i jazzu i właśnie w takim repertuarze się pokazał publiczności. Wykonał swoją robotę z należytym groove, znajomością techniki, stylowymi zagrywkami i niezłą solówką. Filip Preisner zaprezentował solidne uderzenie (nie tylko jak na dwunastolatka), a podczas wykonania numeru “Toxicity” z repertuaru System Of A Down po prostu schłostał crashe – tak go energia rozpierała. Choć Dagmara Karandys zagrała z większym spokojem, to parę razy pokusiła się o “wysypanie kartofli” i zagrała te przejścia całkiem kompetentnie. Michał Czwichocki swoje funkowe podkłady okrasił kilkoma chopsami, co ładnie dobarwiło jego udany występ. Adrian Trepka zaprezentował się i od strony popowej i djentowej. Zwłaszcza popis w tym drugim stylu pokazał ambicje tego młodego perkusisty i mógł się podobać. Natalia Krząkała zaprezentowała się w stylistyce pop i R&B, dokraszając swój występ odrobiną chopsów, co dało całkiem niezły efekt. Piotr Szałajko to perkusista o wyraźnie jazzowych inklinacjach. Zaprezentował utwór funkowy (z całkiem niezłym skutkiem) oraz solo perkusyjne, które sprawiało wrażenie przynajmniej częściowo zakomponowanego, co w jazzie nie do końca się sprawdza. Olaf Rykała bardzo zgrabnie zagrał na bębnach do fortepianowego podkładu “Smells Like Teen Spirit” w stylu interpretacji tria Możdżer, Danielsson, Fresco. Daniel Połeć bardzo dobrze poradził sobie ze wszystkimi przeciwnościami, jakie go spotkały tego dnia, a trochę ich było: zawiódł pendrive, przez co musiał czekać ze swoim występem na sam koniec stawki, a gdy zaczął grać, to podczas speed metalowej galopady zmuszony był dokręcić motylek maszynki do hi hatu, poprawić słuchawki, a także regulować głośność odsłuchu i wszystkie te czynności wykonał nie wypadając z time’u. Numer z repertuaru Animals As Leaders wykonał już bez takich trudności.

Oto lista finalistów:

Grupa do lat 16
Jakub Hausman
Wiktor Szklarz
Jan Pieniążek
Filip Preisner
Dagmara Karandys

Grupa powyżej lat 16
Michał Czwichocki
Adrian Trepka
Natalia Krząkała
Piotr Szałajko
Olaf Rykała
Daniel Połeć

Ogólnie możemy stwierdzić, że poziom wykonawczy był nieznacznie niższy niż w ubiegłym roku, jednak nie znaczy to w żadnym razie, że można go nazwać słabym. Po prostu ubiegłoroczni finaliści zawiesili poprzeczkę naprawdę wysoko. Warto było zobaczyć tych wszystkich świetnie zapowiadających się perkusistów i z pewnością nie był to czas stracony.

Oto lista nagrodzonych:

Grupa poniżej 16 lat

Miejsce 1: Jan Pieniążek

Miejsce 2: Dagmara Karandys


Miejsce 3: Filip Preisner

Grupa powyżej 16 lat

Miejsce 1: Daniel Połeć


Miejsce 2: Adrian Trepka


Miejsce 3: Natalia Krząkała

Nagroda specjalna: Olaf Rykała

Grand Prix: Olaf Rykała 

Skład jury: Dariusz “Daray” Brzozowski (przewodniczący), George Kollias, Russ Miller, Maciej Nowak (sekretarz).

Fundatorami nagród podczas imprezy były firmy Yamaha, Music Info (oficjalny dystrybutor marki Sabian), Music Partners (dystrybutor marki Sakae). Dzięki tym darczyńcom młodzi perkusiści mieli również na czym zagrać podczas zmagań konkursowych.

Organizatorem było Polskie Stowarzyszenie Perkusyjne i konkurs jest dofinansowany ze środków Centrum Edukacji Artystycznej.

Share