> > > Test perkusji elektronicznej Gewa G5

W tym roku udało nam się dokładnie przetestować perkusję elektroniczną marki Gewa model G3 (tutaj nasz test: kliknij). Ten instrument otrzymał od naszej redakcji najwyższe noty i byliśmy bardzo ciekawi, czy kolejne modele tego niemieckiego producenta będą, mówiąc kolokwialnie, “trzymać poziom”. Nie rozczarowaliśmy się. Model Gewa G5 Club, to perkusja dla osób wymagających, z jeszcze bardziej rozbudowanym modułem, a przede wszystkim z głębokimi korpusami w wersji Club.

1. Przebieg testu

Test przeprowadziliśmy w naszym własnym studio. Dźwięk został nagrany bezpośrednio z modułu instrumentu za pomocą 2 preampów Neve 511 oraz kart RME UFX+. Miks ścieżki dźwiękowej został poddany limitowi głośności na poziomie +4 db.

Przetestowaliśmy perkusję elektroniczną G5 pod kątem liczby dostępnych presetów perkusyjnych, ich spójności i jakości dźwięku. Sprawdziliśmy funkcjonalność werbla, tomu, pada stopy i padów talerzy (hi-hat, Crash, Ride). Sprawdziliśmy funkcję kalibracji hi-hatu. Sprawdziliśmy możliwości łączności Bluetooth i USB, nagrywania i odtwarzania. Przyjrzeliśmy się bliżej wbudowanemu metronomowi i sprawdziliśmy inne możliwości tworzenia dźwięków za pomocą dostępnych korektorów, kompresorów, pogłosów i innych efektów.

2. Podstawowa specyfikacja testowanego zestawu:

a. Moduł G5

  • 901 dźwięków instrumentów
  • 40 ustawień zestawu perkusyjnego + 128 ustawień użytkownika
  • Nowoczesny wyświetlacz OLED (czarno-biały – 128×64 piksele)
  • Dokładnie ten sam system dźwięku i wyzwalania, co topowy model GEWA G9
  • Do 1000 próbek na instrument (w tym dźwięki obręczy + próbki wybrzmienia)
  • Wielowarstwowe próbki o wysokiej rozdzielczości nagrane w Funkhaus Studios w Berlinie z maksymalnie 100 warstwami i 5 tłumieniami Robin Sound na warstwę.
  • Obraz fali dźwiękowej 3D – próbka o wysokiej rozdzielczości
  • Bluetooth Audio + MIDI do strumieniowego przesyłania muzyki lub nagrywania danych MIDI
  • Do 128 próbek WAV (maksymalna długość 70 minut mono, 35 minut stereo)
  • Różne efekty, takie jak:
    Pad Compressor: W pełni parametryczny 3-pasmowy korektor na każdym padzie
  • 4 niezależne bloki efektów (ambient, pogłos instrumentu, pogłos pomieszczenia, multiefekty)
  • 12 różnych efektów pogłosu
  • 9 różnych multiefektów
  • Rejestrator .wav w czasie rzeczywistym (44,1 kHz, 16 bitów)
  • wejście wyjście:
    Wejście wyzwalające: jack 12x 6,3 mm (w pełni kompatybilne z padami innych producentów)
    Główne wyjście: 2 wtyczki 6,3 mm
    Wyjście bezpośrednie: 4 wtyczki 6,3 mm
    Wyjście słuchawkowe: wtyczka 6,3 mm
    Wejście in: wtyczka 6,3 mm
    Wyjście MIDI (wejście, wyjście/przejście).
  • USB Midi (np. przy użyciu wtyczek VST) + USB Audio (2 IN/6 OUT – w pełni kompatybilne, nie wymagają dodatkowych sterowników)
  • Przełącznik nożny: 1x jack (2 kanały)

b. Perkusja Gewa Club

  • Zestaw korpusów Black Sparkle (Deep Shells)
  • 10×07″ Tom Tom
  • 12×08″ Tom Tom
  • 14×12″ Floor Tom
  • 18×14″ Kick Drum
  • 14×05″ Snare Drum
  • 2x 14″ Crash pad (3 strefy, 360° powierzchni gry, funkcja choke)
  • 1x 18″ Ride pad (3 strefy, powierzchnia gry 360°, funkcja choke)
  • 1x 14″ Hi-Hat pad (3 strefy, powierzchnia gry 360°, funkcja choke)
  • GEWA Electronics Stand Pack
  • Zawiera statywy pod Hi-Hat i werbel
  • Z kompletnym zestawem kabli
  • Prowadnice kabli wraz z mocowaniem

3. Produkt i brzmienie

Moduł Gewa G5 jest bardzo podobny w swej funkcjonalności do modułu G3, jednak posiada kilka subtelnych różnic. Zanim je wymienimy, to zapraszamy do przeczytania naszego podsumowania testu modułu G3 poniżej:

“Moduł perkusji G3 posiada 40 zaprogramowanych presetów zestawów perkusyjnych i już od pierwszego uderzania w perkusję stwierdziliśmy, że w tym zakresie nie ma żartów. Mamy do dyspozycji ponad 900 sampli brzmień perkusyjnych na najwyższym poziomie. Wiele z nich nagrano specjalnie w kultowym studio nagrań Funkhaus Studios w Berlinie! Zestawy są spójne brzmieniowo i gotowe do grania, nagrywania, czy nawet postprodukcji. Dodając do tego możliwość de facto nieograniczonej ingerencji w brzmienia za pomocą wbudowanego trzypasmowego equalizera, kompresora, pogłosów oraz czterech banków efektów, otrzymujemy konkretne narzędzie do kreacji dźwięku. Oczywiście mamy również możliwość importu własnych samplowanych próbek do 100 waves (maksymalna długość 70 minut mono, 35 minut stereo). Bardzo duży plus dla producenta za takie możliwości. Większość konkurencji oferuje w tym zakresie presety zestawów, które niestety należy zamieniać, jeśli chcemy uzyskać zadawalające efekty brzmieniowe. W naszym wideo-teście przedstawiliśmy krótkie fragmenty wszystkich brzmień zaprogramowanych w module oraz kilkanaście możliwości ich kreacji za pomocą wbudowanych funkcji. Obsługa modułu jest dość intuicyjna, może trochę zbyt szczegółowa, ale w zamian mamy za to możliwość dostępu do bardzo rozbudowanych funkcji modułu. Mamy sporo pokręteł oraz przycisków i czasami gubiliśmy się w ścieżce do uzyskania określonego celu. Osoby, które miały już do czynienia z innymi modułami znanych producentów, spokojnie po kilkunastu minutach obcowania z produktem dojdą do wprawy i nie uważamy, żeby to był minus tego urządzenia. Kolejna zaleta modułu to tzw. “system otwarty”. Oznacza to, że producent może aktualizować system modułu w trakcie jego eksploatacji, np. podobnie jak z telefonami, czy komputerami. Przede wszystkim można nanosić poprawki i bardzo szybko reagować na uwagi użytkowników, poprawiając na bieżąco system urządzenia. Konkurencja oferuje zamknięte systemy, które nie umożliwiają takich operacji. Duży plus dla Gewa za taką możliwość od naszej redakcji!”

Różnice pomiędzy modułami G3 I G5

  • ROZMIAR I WIELKOŚĆ WYŚWIETLACZA

GEWA G3: 243 (W) x 215 (D) x 91 (H); 128 x 64px OLED

GEWA G5: 340 (W) x 215 (D) x 91 (H); 128 x 64px OLED

  • ILOŚĆ WYJŚC AUDIO

GEWA G3: 2 (L/R)

GEWA G5: 6 (2 L/4 I 4 DIRECT)

  • STEROWANIE ZA POMOCĄ FOOTSWITCH

GEWA G3: BRAK

GEWA G5: MOŻLIWOŚĆ PODŁĄCZENIA PARY FOOTSWITCH

  • SETLISTA

GEWA G3: BRAK

GEWA G5: JEST

  • ODSŁUCHIWANIE PRÓBEK (PREVIEW)

GEWA G3: BRAK

GEWA G5: JEST
  • ROUTING (WYSYŁKI SYGNAŁÓW WEW. I NA ZEW. MODUŁU)

GEWA G3: BRAK

GEWA G5: JEST

  • MIX GROUPING (GRUPOWANIE INSTRUMENTÓW I ICH MIKSOWANIE – OSOBNE GRUPY DLA TOMÓW, WERBLI, TALERZY, ETC.)

GEWA G3: BRAK

GEWA G5: JEST

  • MAKSYMALNA ILOŚĆ PADÓW/TRIGGERÓW

GEWA G3: 11

GEWA G5: 12

Skupmy się teraz na samym instrumencie. Po pierwsze: mamy tutaj do czynienia z tradycyjnymi korpusami o standartowych rozmiarach, które powodują, że instrument wygląda, nawet z bliska, jak perkusja akustyczna. Po drugie: rozmiary korpusów i ich głębokość powodują, że uczucie gry na zestawie jest bardzo zbliżone do gry na tradycyjnym instrumencie akustycznym. De facto nie ma różnicy pomiędzy perkusją Gewa G5 Club a każdym innym zestawem perkusyjnym wyposażonym w naciągi do cichego grania o podobnych rozmiarach. Cały hardware do zestawu też jest wykonany z najwyższą starannością. Podobnie, jak w Gewa G3, mamy do dyspozycji specjalną maskownicę do ukrycia wiązki kabli. Tutaj kable są trwale oznaczone, co na pewno pozwoli na częste opinanie perkusji bez szukania, który to pad lub wejście.

Nie można pominąć również padów Crash, Ride i Hi-hat. Pady posiadają trzy strefy, zapewniające tłumienie i grę strefy uderzenia (bell, talerz). Są bardzo dobrze wyważone, aby jak najlepiej odzwierciedlić naturalny kontakt pomiędzy pałką a instrumentem. Doskonale wiemy, że imitacja brzmienia i odczuć talerzy perkusyjnych to pięta achillesowa producentów bębnów elektronicznych. Niestety daleko im do doskonałości, ale GEWA wyprzedza pod tym względem od konkurencję. Zaletą jest to, że mamy trzy strefy, dobre wyczucie i rozmiary padów: 14-calowy hi-hat, 2 x16-calowe crashe i 18-calowy ride.

Podobnie, jak w przypadku wszystkich innych modeli perkusji elektronicznych Gewa, producent zapewnienie wsparcia techniczne po zakupie sprzętu. Każdy klient może uzyskać fachową pomoc podczas obsługi urządzenia. W przypadku Polski dobrze znany fanom perkusji Mariusz Mocarski dzieli się z użytkownikami swoją wiedzą i wsparciem. Warto też dodać, że wszystkie podzespoły, części i akcesoria można kupić w Europie, a konkretnie w Niemczech. Oznacza to, że w razie awarii możemy liczyć na szybką naprawę lub wymianę podzespołów. To kolejna zaleta w porównaniu do podobnych instrumentów produkowanych na Dalekim Wschodzie.

Na koniec naszego testu musimy ocenić ofertę cenową. Gewa nie odbiega cenowo od podobnych instrumentów firm konkurencyjnych. Niestety takie rozwiązania, jak tradycyjne korpusy i naturalne rozmiary, generują wysoką cenę końcową.

Oto punktacja:

Wygląd: 10

 

Brzmienie: 10

 

Innowacyjność:10

 

Cena: No cóż…

 

Jakość wykonania: 10

 

RAZEM: 50

 

Minusy – brak

 

Pomiędzy

 

Plusy – perfekcyjne wykonanie, rozbudowany moduł, jakość próbek, otwarty system, darmowe wsparcie techniczne na etapie eksploatacji instrumentu

Ocena całościowa: 5 TOP