Dzisiaj zajmiemy się testem bardzo ciekawej karty dźwiękowej od firmy Antelope Audio. Mowa tutaj o karcie Zen Quadro Synergy Core, którą otrzymaliśmy od polskiego dystrybutora firmy MusicToolz.
Przejdźmy do konkretów.
1. Wygląd zewnętrzny, wejścia/wyjścia, kontrola urządzenia
Karta prezentuje się bardzo dobrze. Producent zawarł w obudowie wszystkie niezbędne rzeczy do obsługi manualnej urządzenia (bez software’u). Mamy tutaj trzy przyciski oraz bardzo duże pokrętło z funkcją enter. Taka konfiguracja powinna w zupełności wystarczyć do płynnego i intuicyjnego poruszania się w wyborze większości funkcji karty, czyli: możemy regulować głośność wszystkich wejść i wyjść, gain czterech preampów, zmianę wejść z liniowych na preampy i wejścia HI-Z, zasilania phantom, częstotliwości próbkowania, zegara urządzenia, trzech niezależnych wyjść monitorowych z routingiem oraz jasność wyświetlacza.
Właśnie wyświetlacz mógłby być odrobinę większy (ma 8 centymetrów na niecałe 5), ale z drugiej strony w innych kartach albo brakuje wyświetlacza lub jest bardzo mały. Dodajmy, że mamy do czynienia tutaj z wyświetlaczem full color i bez opcji dotykowej. Wejścia i wyjścia usytuowane są w tylnej ściance karty, a dwa preampy i dwa wyjścia słuchawkowe producent umieścił z przodu urządzenia, żeby były one dostępne w każdej chwili. Wejście ADAT producent umieścił z boku karty. Oprócz obsługi manualnej, mamy oczywiście możliwość sterowania urządzeniem za pomocą sofware’u, który otrzymujemy po zarejestrowaniu karty na stronie producenta.
2. Instalacja oprogramowania na komputerze, praca z Daw i ipadem oraz użycie preampów
Proces instalacji urządzenia na komputerze przebiega bardzo płynnie i bez jakichkolwiek problemów. Ściągamy pakiet instalacyjny, odpowiedni dla rodzaju systemu komputera i instalujemy. Istnieje możliwość pracy urządzenia bez driverów. Tej opcji jednak nie sprawdziliśmy i wierzymy producentowi na słowo.
Po instalacji otrzymujemy program do routingu oraz wszystkich możliwych ustawień karty z pozycji komputera. Dodatkowo producent zaopatrzył software w bardzo ciekawy reverb o nazwie Auraverb. Pogłos posiada osiem różnych elementów sterujących, w tym parametr „Color”, co sprawia, że możemy bardzo mocno ingerować w efekt końcowy tego reverba. Ponadto dostępne są 24 presety stworzone przez wielokrotnie nagradzanego inżyniera dźwięku i producenta Briana Vibbertsa.
XXI wiek, to czas wykorzystania kart dźwiękowych do generowania dźwięku dla streamingu online. Karta Zen Quadro Synergy Core za pomocą wbudowanego routingu może wysyłać sygnały z komputera, urządzeń przenośnych typu iphone, ipad i oczywiście mikrofonów podpiętych pod kartę. Wszystko możemy kontrolować w programie i monitorować w słuchawkach.
Praca z programem Daw, w naszym przypadku z programem Cubase, to sama przyjemność. Wszystko jest stabilne, bez jakichkolwiek problemów. Przy buforze 32 sampli otrzymaliśmy latencję karty na poziomie input 3,9 ms i output 3,7 ms, co w zupełności mieści się w normie i wystarczy do nagrywania w czasie rzeczywistym, bez nadmiernej latencji. Odpaliliśmy również kartę z projektem, gdzie jednocześnie gra prawie 100 kanałów z grupami i zapiętymi kilkunastoma efektami oraz wirtualnymi instrumentami. Nic nie zakłóciło pracy karty, a wskaźniki wydajności audio systemu balansowały na średnim poziomie.
Jeśli chodzi o pracę z ipadem, to tutaj skupiliśmy się na opcji nagrywania zestawu perkusyjnego. Do tego celu użyliśmy mikrofonów DPA: pary 2015, mikrofonu do stopy 4055 oraz do werbla 2012. Cztery tory przedwzmacniaczy pracują bez zastrzeżeń. Mamy do dyspozycji spory zakres dynamiki, aż do 75 decybeli wzmocnienia. Dodajmy, że preampy de facto są pozbawione szumów i nagrywają dźwięk bardzo transparentnie.
Cały proces nagrywania przeszedł bardzo gładko. Możemy postawić producentowi tylko mały minus jeśli chodzi o wyświetlacz, a dokładnie jego jasność. W warunkach pełnego nasłonecznienia de facto nic nie widać na wyświetlaczu. Musieliśmy bardzo mocno się wpatrywać w ekran, by dostrzec cokolwiek na nim podczas ustawiania gainów, czy routingu. Drugi mały minus idzie za dość mozolne ustawianie wysyłek w karcie i operacji na mikserze karty. Trzeba się sporo naklikać, a nam ustawienie miksu czterech mikrofonów i powrotu dźwięku z ipada zajęło ponad godzinę. Pewnie trening uczyni z użytkownika mistrza, my jednak z obowiązku musimy o tym powiedzieć.
Szkoda również, że producent nie zadbał o dodatkową apkę do kontroli urządzenia z poziomu ipada lub iphona. Oprócz szybszej kontroli nad routingiem i mikserem pewnie można by skorzystać z bibliotek symulacji mikrofonów (dodatkowo płatna opcja), pogłosu czy procesorów dynamiki.
Przetestowaliśmy możliwość współpracy z dodanymi do pakietu symulacjami pieców gitarowych. Do już nagranych bębnów wbiliśmy gitarę basową. Użyliśmy do tego celu wejścia w karcie HI-Z, które ma za zadanie umożliwić nagrywanie gitary lub basu bez użycia wzmacniacza, czy di-boxa. Dla uzyskania brzmienia użyliśmy gotowego presetu na karcie, o nazwie FSH Smooth Solo.
Możliwości symulacji wzmacniaczy i kolumn gitarowych jest naprawdę sporo. Mamy do dyspozycji po 11 takich symulacji i dodatkowe procesory efektów, co czyni to narzędzie naprawdę godnym zastosowania już na tym etapie, prawie jako ostateczne źródło dźwięku dla naszego basu.
3. Miksowanie i praca z natywnymi wtyczkami
Proces miksowania, a przede wszystkim użycia pakietu wtyczek natywnych to sama przyjemność. Kupując obecnie kartę dostajemy do przetestowania, przez 6 miesięcy, ponad 60 wtyczek. Wśród nich mamy do dyspozycji legendarne analogowe kompresory, korektory, przedwzmacniacze mikrofonowe i efekty modulacji dźwięku. My użyliśmy następujących wtyczek do miksowania nagranych przez nas bębnów i basu:
Dostrzegliśmy jednak dwa małe minusy. Pierwszy: to brak w pakiecie jakichkolwiek emulacji pogłosów. Drugi: to proces pobierania wtyczek i ich aktywacji na komputerze nie należy niestety do łatwych i przyjemnych. Dość zawiła procedura jest do przejścia, ale użytkownik niepotrzebnie traci sporo czasu na zainstalowanie takiego pakietu w swoim systemie. My, nie wiedząc o tej procedurze, wgraliśmy od razu wszystkie wtyczki do komputera. Okazało się, że trzeba je wirtualnie zakupić, dodać ilock i następnie je ściągnąć. Musieliśmy wszystkie wtyczki usunąć i pobrać ponownie. Nie działała w naszym przypadku opcja ściągnięcia wszystkich wtyczek za jednym razem i możliwość ich odinstalowania. Musieliśmy każdą wtyczkę wgrać oddzielnie. Również brak opcji używania wtyczek na ipadzie, wraz ze wspomnianym wyżej softwarem do miksowania sygnałów, jest dodatkowym małym minusem tego oprogramowania.
Specyfikacja urządzenia:
- Najwyższej klasy konwerter AD/DA z rezerwą mocy do 130 dB
- Rozdzielczość do 24 bitów/192 kHz
- 64-bitowa technologia AFC (Acoustic Focus Clock) i algorytmy zarządzania jitterem
- 4x dyskretne przedwzmacniacze z 6 tranzystorami, wzmocnienie 75 dB (mikrofon/linia i 2x Hi-Z przez gniazdo combo), zasilanie phantom 48 V
- 2x wyjścia monitorowe i 2x wyjścia liniowe (przez TRS)
- 2x wyjścia słuchawkowe stereo z niezależną regulacją głośności
- 2 niezależne porty USB-C (OTG) do jednoczesnego odtwarzania i nagrywania
- Wejścia DC i wyjścia do sterowania syntezatorami modułowymi z napięciem sterującym
- Zawiera 37 efektów Synergy Core
- Nie wymaga instalacji sterowników w systemach macOS i iOS
- Może pracować w trybie autonomicznym
- Możliwość zdalnego sterowania funkcjami oprogramowania z oddzielnego komputera w tej samej sieci
Podsumowanie
Karta dźwiękowa Antelope Audio Zen Quadro Synergy Core to w pełni profesjonalne narzędzie do rejestracji i miksowania nagrań wielościeżkowych. Zastosowanie wysokiej jakości przetworników analogowo-cyfrowych oraz transparentnych i nisko szumiących pre-ampów sprawiają, że urządzenie sprawdzi się w zastosowaniach studyjnych, rejestracji dźwięku na potrzeby streamingu, czy udźwiękowieniu materiałów na social-media. Dla nas perkusistów, ważne jest, że możemy nagrać i wyprodukować bardzo dobrej jakości dźwięk perkusji bez podpinania dużej ilości mikrofonów, opierając się na 4 podstawowych źródłach dźwięku, patrz: stopa, werbel i overheady. Zawarte w pakiecie emulacje zawodowych wzmacniaczy, preampów, kompresorów i equalizerów to dodatkowe korzyści dla każdego użytkownika, który myśli nie tylko o samym nagrywaniu swojego instrumentu, ale również jest zainteresowany miksowaniem dźwięku i jego postprodukcją. Znaleźliśmy też kilka małych minusów, które w obliczu tylu atutów, nie mają dużego wpływu na korzyści jakie przynosi nam użytkowanie tej karty. Cena urządzenia również bardzo zachęca do podjęcia decyzji o zakupie.
Nasz ocena to 5.
Poniżej nasz test w formie filmu wideo: