> > > Test BeatIt: Moduł perkusyjny 2BOX DrumIt Three

Wszyscy perkusiści i maniacy bębnów doskonale znają wkład takich firm jak Roland, Yamaha, Korg czy Alesis w rozwój perkusji elektronicznej i doprowadzenie tej dziedziny do tak zaawansowanego poziomu, na jakim znajduje się obecnie. Nie jest to jednak cały obraz sytuacji na rynku perkusyjnym – istnieją przecież marki troszkę mniej znane, co wcale nie musi znaczyć, że proponujące gorsze produkty.

Niedawno otrzymaliśmy od firmy Audiostacja urządzenie marki 2BOX, które nazywa się DrumIt Three i jest modułem perkusyjnym. Czy dołączy ono do grupy najpopularniejszych, a z czasem klasycznych? Czas pokaże. Czy jest on równie udany, jak produkty konkurencji? Sprawdźmy…

Moduł perkusyjny 2BOX DrumIt Three

1. Przebieg testu

Test przeprowadziliśmy w naszym własnym pomieszczeniu do nagrywania. Wykorzystaliśmy elektroniczny zestaw perkusyjny Roland TD-1KV. W toku testu zaprezentujemy wszystkie presety znajdujące się na pokładzie urządzenia, a także poszczególne funkcje urządzenia (edycja brzmień, trzy strefy dla padów/triggerów, kalibracja hi hatu, wbudowany mikser, metronom, gra z podkładami, wybór padów, ustawienia, bank brzmień).

2. Podstawowa specyfikacja testowanego urządzenia:

  • producent: 2BOX
  • model: DrumIt Three
  • rodzaj urządzenia: moduł perkusyjny
  • częstotliwość próbkowania 44,1 kHz z 24-bitowymi przetwornikami cyfrowo-analogowymi
  • pamięć: 4 GB
  • 15 wejść triggerów: stopa, werbel, werbel z rimshotem, 4 tomy, 4 tomy z rimshotem, hi-hat, 3 talerze
  • wyjścia: 4
  • wejście liniowe: tak
  • wejście/wyjście MIDI: tak
  • USB: tak
  • liczba próbek: 90
  • puste sloty pamięci: 10
  • wielowtyczkowy zasilacz AC 100-240 V
  • współpraca z 3-strefowymi padami werbla i talerzy
  • współpraca z większością triggerów opartych na technologii piezo-switch

3. Produkt

2BOX DrumIt Three to moduł perkusyjny pomyślany jako urządzenie uniwersalne, kompatybilne z padami/triggerami jeśli nie wszystkich, to przynajmniej większości producentów (są to triggery oparte na technologii piezo-switch, instrukcja obsługi posiada ich tabelę, która ma być aktualizowana w miarę zachodzących zmian). Dotyczy to także 3-strefowych padów werbla i talerzy. My podłączyliśmy do urządzenia zestaw Roland TD-1KV i nie było z tym żadnych problemów. Drugą ważną cechą tego modułu jest jego otwartość systemowa, dzięki czemu istnieje zarówno możliwość wysyłania brzmień z urządzenia, jak i pobierania plików WAV przy pomocy USB. Częstotliwość próbkowania to 44,1 kHz (z 24-bitowymi przetwornikami cyfrowo-analogowymi).

Obsługa nie jest szczególnie skomplikowana. Pierwszym działaniem, od którego należy zacząć obcowanie z modułem DrumIt Three po podłączeniu do zasilania i włączeniu jest kalibracja hi hatu. Jest tak z tego powodu, że kompatybilność urządzenia z wieloma padami i kontrolerami hi hatu wymaga konfiguracji pod konkretne urządzenie, którego zamierzamy użyć. Na szczęście nie zajmuje to zbyt wiele czasu. Podłączamy pad hi hat do wejścia HI HAT A w tylnym panelu (opcjonalny kontroler do wejścia HI HAT B), przechodzimy do zbioru UNIT w menu, wybieramy funkcję HCAL, zaznaczamy typ podłączonego hi hatu (DEF – większość dostępnych na rynku, 2BOXHH – próbka z modułu DrumIt Five, ALEHH – Alesis Crimson, ustawiamy wartość RAW zależnie od marki. Następnie naciskamy lewy przycisk spośród tych umieszczonych nad wyświetlaczem (pojawia się pulsująca ikona hi hatu zamkniętego), zamykamy hi hat, naciskamy lewy przycisk spośród tych umieszczonych nad wyświetlaczem po raz drugi (pojawia się pulsująca ikona hi hatu otwartego), otwieramy hi hat, naciskamy lewy przycisk spośród tych umieszczonych nad wyświetlaczem i wychodzimy z funkcji kalibracji (bardziej szczegółowe informacje są dostępne w instrukcji obsługi). To nic trudnego.

Co do nawigowania w menu trzeba mieć świadomość prostego faktu, iż jest ono podzielone na dwa główne zbiory: UNIT oraz KIT. Pierwszy zawiera ustawienia modułu jako całości (zmienia wszystkie presety), zaś drugi pozwala na zarządzanie wewnętrznymi slotami pamięci, tzn. konkretnymi presetami w izolacji. W praktyce oznacza to, że w pierwszym przypadku zarządzamy takimi funkcjami jak wewnętrzny mikser, wybór kanałów triggerów celem edycji, zmiana ustawień triggerów, kalibracja hi hatu, eliminacja podwójnego triggerowania, ustawienia MIDI (globalne i dla każdego kanału), tor wysyłki sygnału, metronom, zapisywanie w pamięci i reset, czy sprawdzanie dostępnej pamięci. W drugim przypadku zarządzamy 90 zestawami brzmień i 10 pustymi slotami dla własnych próbek, a konkretnie takimi funkcjami jak wybór presetu, włączanie i wyłączanie metronomu, włączanie i wyłączanie odtwarzania podkładów, przypisywanie presetu do wybranego kanału, przypisywanie funkcji do wybranego pada, regulacja głośności danego kanału, EQ, czy zarządzanie ustawieniami metronomu i odtwarzacza podkładów.

Urządzenie o otwartej architekturze brzmienia musi oczywiście być wyposażone w rozmaite możliwości zapisu ustawień i tak właśnie jest. Użytkownik ma możliwość zapamiętania jednego zestawu, zmiany nazwy zestawu, kopiowania, przenoszenia oraz zamiany zestawów na liście (wszystkie operacje wykonuje się w zbiorze KIT), a także zapisywania ustawień zbioru UNIT, a więc ustawień globalnych urządzenia.

Gdy moduł DrumIt Three zostanie podłączony do portu USB komputera (Windows lub Mac), a tryb USB jest włączony, moduł zachowuje się jak dysk zewnętrzny lub karta SD umożliwiając przenoszenie plików z komputera do modułu, a także wymianę plików między jednym a drugim urządzeniem. Należy pamiętać, że w momencie, gdy moduł znajduje się w trybie odczytu lub zapisu, nie należy przerywać połączenia USB, ponieważ grozi to uszkodzeniem struktury plików.

Bank zestawów (zbiór KIT) zawiera 90 wielowarstwowych, edytowalnych presetów plus 10 pustych slotów pamięci. Pierwszych 40 zostało stworzonych przez zawodowych perkusistów (m.in. Simon Phillips, Marco Minneman, Randy Black, czy Mike Müller), a pozostałych 50 przygotował producent i są to brzmienia takie jak m. in. hand clap, timbalesy, a także różnego typu pętle i efekty oraz werbel Ludwig Black Beauty. 10 pustych slotów przewidziano na własne brzmienia stworzone przez użytkownika.

Moduł pozwala także na grę z pętlami i oczywiście na ich wyzwalanie. Loopy można dowolnie przypisać do każdego z wejść triggerów oraz do padów. To samo dotyczy nabijania. Do padów możemy również przyporządkować metronom. Przypisywanie może odbywać się warstwowo, dzięki czemu pad trójstrefowy może obsłużyć preset zestawu, metronom i loop. Pamiętajmy o tym, żeby przy podłączaniu do dowolnego źródła (trigger, pad, kontroler) używać jacków stereo.

Za sprawą darmowego programu edycyjnego stworzonego przez firmę 2BOX użytkownik ma możliwość tworzenia na komputerze własnych brzmień posiadających do 127 warstw. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są pod adresem: www.open-sound-system.com.

Instrukcja obsługi modułu DrumIt Three dostępna jest pod adresem: www.2box-drums.com.

Panel tylny wyposażony jest w następujący sposób:

  • gniazdo słuchawkowe
  • gniazdo LINE IN (umożliwia podłączenie zewnętrznego źródła sygnału za pomocą kabla stereo lub mono)
  • gniazda OUT 1-4 (umożliwia podłączenie do miksera lub wzmacniacza, OUT 1 i 2 wysyłają sygnał stereo, OUT 3 i 4 są przypisane do sygnałów BUS3 i BUS4)
  • gniazda kanałów (14 gniazd odpowiadających wyzwalanym instrumentom, do których podłączamy pady)
  • gniazdo MIDI OUT (umożliwia wysyłkę sygnału MIDI do zewnętrznego urządzenia)
  • gniazdo MIDI IN (umożliwia podłączenie do zewnętrznego kontrolera MIDI)
  • gniazdo USB
  • gniazdo zasilacza
  • włącznik/wyłącznik

Panel górny wyposażony jest w następujący sposób:

  • opis gniazd panelu tynego
  • wyświetlacz
  • przycisk UNIT (uruchomienie zbioru UNIT w menu)
  • przycisk KIT (uruchomienie zbioru KIT w menu)
  • 3 przyciski nad wyświetlaczem (wybór funkcji i regulacja wartości w obrębie zbioru UNIT w menu, np. zapis, stop, odtwarzanie)
  • pokrętło/przycisk PUSH BETWEEN PARAMETERS pod wyświetlaczem (regulacja wartości parametru w obrębie zbioru KIT w menu, np. gain, threshold, curve, lub przejście do innego parametru poprzez przyciśnięcie)
  • przycisk MORE (przechodzenie do alternatywnych parametrów oznaczonych strzałką)
  • przycisk PAGE UP (sekwencyjny wybór parametrów ze zbioru UNIT lub KIT w górę)
  • przycisk PAGE DOWN (sekwencyjny wybór parametrów ze zbioru UNIT lub KIT w dół)
  • pokrętło LEVEL (regulacja głośności)

4. Podsumowanie

Moduł perkusyjny 2BOX DrumIt Three to urządzenie pomyślane w taki sposób, że użytkownik będący posiadaczem perkusji elektronicznej z niższej półki cenowej (tzw. entry level) ma możliwość znaczącego rozbudowania swoich możliwości brzmieniowych i przeskoczenia kilku poziomów w swojej przygodzie z elektroniką. Choćby z tego powodu warto się nim zainteresować, zwłaszcza, że cena detaliczna około 3400 zł to o wiele mniej niż wyniesie koszt zakupu zestawu elektronicznego z półki pro.

Producent: 2BOX

Dystrybucja w Polsce: Audiostacja

OCENA: 5/5

Plusy:

  • częstotliwość próbkowania 44,1 kHz
  • współpraca z 3-strefowymi padami werbla i talerzy
  • współpraca z większością triggerów dostępnych na rynku
  • otwarta architektura brzmień
  • presety stworzone przez najwybitniejszych perkusistów
  • możliwość gry z pętlami

Minusy:

  • brak

Bębniarki i Bębniarze! Pora, aby moduł perkusyjny 2BOX DrumIt Three przeszedł najważniejszy ze wszystkich testów, a więc ten na słuch widzów portalu dla perkusistów beatit.tv! Specjalnie dla Was ze studia BeatIt!

Share